Flash/RIA vs. nagy látogatottságú oldalak

Gondolom mondani sem kell senkinek, alapelv, hogy ha egy nagy látogatottságú oldalt tervezünk, akkor meg van kötve a kezünk, és elégg szűkös lesz a felhasználható technológiák tárháza. Flash-el vigyázni kell mert nincs mindenkinek playere, vagy nem az a verzió ami kéne, vagy nem is tudja használni…AJAX ill. DHTML szintén necces mert ki tudja fut-e látogatónk bögészőjébe a javascript vagy sem…és így tovább…RIA cuccoknál szintén fenn áll a flashes probléma hiszen ha nincs player telepítve lőttek az egésznek.

Illetve van még egy másik nagy -mondhatni elemi-probléma, a fejlesztőket/designereket is megosztja a kérdés, hogy vajon a Flash (nem kifejezetten a programra, hanem az swf alapú végtermékre gondolok) a barátunk-e vagy sem? Kell-e, jó-e, szükséges-e? Tud-e többet adni, mint a klasszikus megoldások, vagy csak fölöslges csicsamicsa? Hozzá tud-e járulni olyan mértékben a “felhasználói élményhez” hogy az üzleti értéket termet, mert növeli az eladást,a látogatók számát stb…?

Én azoknak a táborába tartozom, akik szeretnek ilyen megoldásokhoz nyúlni. Mióta ismerem az OpenLaszlot illetve a Flex-et és az azok nyújtotta lehetőségeket vad álmaim vannak éjjelente hogy miket tudnék vele csinálni (persze ha nem lennék lusta és megtanulnám a nyelvet amit használnak). Beszélgettem jópár emberrel arról, hogy mi a vélenye azokról az oldalakról, akik többé-kevésbé vagy akár teljesen beadják a derekukat a látványos hatásoknak és nem félnek kihasználni a technológia nyújtotta lehetőségeket. Ráadásul mindezt úgy, hogy pl. én sem voltam teljesen biztos benne hogy érdemes mondjuk egy webshop kosarát (adatok megadása, checkout stb) egy RIA alkalmazással megoldani, de meggyőző érveket hallottam erre.

Viszont jópár példát láthattunk arra is, hogy egy-egy népszerűbb oldal (pl. Amazon) megpróbálta flash-es megoldásokkal csalogatni a látogatókat, aztán végül is levették, mert nyilván nem hozta a kívánt eredményt az általunk is ismert szegényes felhasználói szokások miatt.

Kíváncsi vagyok, hogy nektek mi a véleményetek erről. Kell-e nekünk ilyesfajta felhasználói élmény vagy sem? Illetve: kell-e hagyni magunkat és beáldozni a lehetőségeket mindössze azért, mert egy olyan oldalt tervezünk, amit sok féle user fog használni, és ezért a legbutább felhasználó gépére kell mindent optimalizálni. Mikor jön el az idő hogy átmenjünk egy kicsit igen is népnevelőbe (természetesen szintén a legbutább userre optimalizálva de célirényosan), használjunk AJAX-os megoldásokat, flash-t vagy bármit ami szép, és aki annyira sem veszi a fáradtságot hogy elolvassa hogy “Flash palyer letöltése itt” az haljon meg olyan bután ahogy ott ül épp…

Néhány példa arra hogy igen is életképes a flash és nem kicsit jól működő dolgokat lehet benen produkálni:

Full flash webshop: https://www.shopcomposition.com/
Full flash levelező alkalmazás: http://www.gowebtop.com/
OpenLaszlo demók: http://www.openlaszlo.org/demos

comments

45 Responses to “Flash/RIA vs. nagy látogatottságú oldalak”

  1. sztahanov on január 14th, 2008

    “Tud-e többet adni, mint a klasszikus megoldások, vagy csak fölöslges csicsamicsa?”

    Utóbbi. :-)

  2. Longhand on január 14th, 2008

    Olyan jellegű oldalaknál, ahol a keresőkből érkező forgalom nagyon fontos szempont - webshopok kiemelten ilyenek, szerintem bűn beáldozni a tartalmat a flashnek (pláne ha full flash megoldás, mint a shop composition)

  3. gina on január 14th, 2008

    @Longhand értem én és abszolút elfogadom amit mondasz, egy percig sem szeretném kétségbe vonni. Nem azt állítom hogy mindnt így kell csinálni, mindössze kiemeletem egy példát, ami szerinte mnagyon jó. Ebben az esetben pedig kifejzetten sokat dob az oldalon hogy igényesne van kivitelezve, ráadásul a termékek is eléggé ott vannak. Ehhez az oldalhoz jobban illik egy wom kampány mintsem a keresőoptimalizálás. Ezzel is éltek.
    És ha nagyon görcsölni akarnának azon hogy a keresők megtalálják, akkor csinálhatnak mellé még mindig egy html verziót is, azt látják a keresők, meg azok akiknek nincs flash playere, vagy utálja a flasht.

  4. sztahanov on január 14th, 2008

    Merre megy a web? A szemantikus web felé. A net csak akkor működőképes, ha a tartalom és forma szétválik, a tartalom értelmezhető és önleíró, a forma teljesen leválasztható, az információ anélkül is teljesen értelmes marad (ld. feedek). Az információ tömege a neten egyre nagyobb és átláthatatlanabb, egyre kifinomultabb, okos eszközök kellenek, egyre letisztultabb, minden felesleget elkerülő, funkcionális interfészekre van szükség, nem beszélve a szabványos és transzparens formátumokról.

    A Flash, na az pont szembe megy mindezzel.

  5. gina on január 14th, 2008

    @sztahanov hangsúlyozom mégegyszer, hogy én nem azt mondom hogy csakflashmindentazzal, hanem hogy vannak olyan esetek, amikor nagyon is jól sülhet el. Érdekes módon mással nem nagyon tudnak reagálni erre az emberek általában,csak azzal hogy nem kereső barát (erre leírtam az én megoldásom), de ott van pl. a gowebtop, azzal mi baj?

  6. sztahanov on január 14th, 2008

    Ok, ott van az első példa, megnéztem.

    Az első élményem az volt, hogy nem látom a kék szöveget a színes háttér felett. Ilyenkor ki szoktam szelektálni, hogy el tudjam olvasni, Természetesen itt a szelektálás sem működik. A jól bevált, naponta használt eszközöm nem megy!

    Van egy eszközkészlet, amivel használjuk a webet. A web nem élmény, hanem munkahely. Hatékonyan akarom használni, és az olvashatóság kb. ezerszer fontosabb, minthogy a dizájner által megálmodott színes káosztól orgazmusom legyen.

    De nem merek továbbkattintani, mert akkor már gonosz leszek ;-)

  7. Rabbit on január 14th, 2008

    Nekem az a fő bajom a full flash oldalakkal, hogy általában lassúak, nem funkcionálisak. Nem tudok pl. több taben megnyitni termékeket, áttekinteni több dolgot egy oldalon, ilyesmik. Elég sok cuccot nézegettem mostanánan - napszemcsi, óra, ruhák stb., és egyetlen egy olyan flash megoldással sem találkoztam, ami elfogadható lett volna. Olyan ez nekem, mint a kiro site-ja: eye-candy-nek jó, meg a dizájnernek, hogy gyönyörködhet a munkájában, de cseppet sem funkcionális. Ilyen módon szerintem az eladást sem segítik, de sajna adataim nincsenek erről.

  8. Longhand on január 14th, 2008

    @gina egy WOM kampány nem fog állandó napi 50K egyedi visitort szülni. Magyar szinten pl. ennyit simán hozhatnak keresők egy szélesebb termékskálával rendelkező webshopnak. Nemzetközi szintről nem is beszélve.

    Persze a téma most másra van kiélezve, úgyhogy nem akarom elcsalni ebbe az irányba. Csak egy negatívum a flash mellett, többiek meg sorolják az egyéb kifogásokat. :)

  9. sztahanov on január 14th, 2008

    Én nem mondtam, hogy nem keresőbarát. A kereső egy dolog, ami feltételez az oldalakról valamit, ami nem működik a flashes oldal esetében, tehát a keresés csak egyike a flashellenes érveknek.

    (Az, hogy minden szájtot kétszer csinálsz meg (flash + html) - hát azért ez nem megoldás, szájtot az ember nem életműként, hanem ipari termékként gyárt :-) Nem beszélve a kettős karbantartással játó rémálomtól.

  10. sztahanov on január 14th, 2008

    Amit a rabbit ír: kidobálni linkeket új fülekre, na ez is egy bevált eszköz, amit a Flash megöl. Bagy mondjam a bookmarkolhatóság hiányát? Linkgazdaságban élünk!

    Mindazonáltal nem vagyok az ellen, hogy widgeteket mondjuk Flashben csinálnak meg, szóval van olyan alkalmazás, ahol az erős interaktív jelleg miatt indokolt, csak az nem full szájt.

  11. pp on január 14th, 2008

    Az idézett oldalak közül egyet tudtam működésre bírni. (igaz Linux amin nézem, de a legtöbb falsh-es móka működik.)

    Én nem tartom értelmes embernek aki flash-re bízza az oldala navigációját és semmilyen alternatívát nem kínál azoknak aki máshogy akarnak böngészni. (pl. keresők)
    Ha felhasználói élmény emelése a fontos akkor meg betartanám a következő szabályokat:
    - ne legyen alapból hangos
    - lehetőleg kis méretű legyen, és ne falja fel a processzoromat. (vajon miért van tíltva alapból az összes flash nálam?)
    - ne csak a fejlesztő gigamasináján fusson akadás mentesen.
    - LEHESSEN VÉGRE GÖRGETNI AZOKAT A NYAMVADT ABLAKOKAT AZ EGÉRGÖRGŐVEL! Függő vagyok vazzeg, már meg se találom a gördítősávot! miaz??

    Én a naptáros alkalmazást néztem meg. Kattintottam, wow fisheye, duplán kattintottam… semmi, jobb-klikk… nyamvadt falsh menü… kerse-keres-keres ááá konicsivááá [add event] gomb…

    Szóval ha már kizárólag a felhasználói élmény akkor csiszolják rendesen, mert így nagyobb százalékban csak elrettentés lesz az eredménye. Volt egy telefonom, tudtam vele telefonálni. Aztán vettem egy másikat, abba minden volt, de lassú volt és néha lefagyott.. istenem hát ablakos ez is… volt egy telefonom tudott mindent. Most van egy amivel tudok telefonálni.

    pp

  12. gina on január 14th, 2008

    Egy dologra válaszoljatok és elhallgatok: minek találták ki azt h “user expereince” ha mindennek pure funkcionálisnak kell lennie? :) Ilyen alapon egy csomó szakmát meg kéne szűntetni, mert hülyeség: pl minek vannak divattervezők ha egy sima pongyolában is el lehet éldegélni?

    BTW egyet értek én is azzal az állásponttal, hogy konkrétan egy webshop azért ne legyen full flash, de attól még lehetnek benne flashes vagy ajaxos megoldások!(Onnatól hogy adatokat adsz meg stb már mindegy, hiszen ott tényleg SEGÍTI a vásárlást, aki nem hiszi annak egyszer szóban szívesen felvezetem hogyan.) Viszont a shopcomposition akkor is az egyik legtutibb webshop amit tavaly láttam, és nem mint kukacoskodó szaki néztem, hanem mint egyszerű felhasználó.Köpjetek le ha ez ciki a mai világban de vállalom akkor is :D

  13. gina on január 14th, 2008

    @pp a Laszloból lehet dhtml-t is generálni ahogy azt pl a demos oldalon meg is tudod nézni. Innentől mik azok a további kifogások amik felmerülnek? (bár gondolom nálad pont van egy csomó para a linux miatt amúgy is :(

  14. Longhand on január 14th, 2008

    Biztos lehet azért használható oldalakat tervezni flash alatt is, én értékelem Gina, hogy másképp’ gondolkodsz! ;) Egyébként melyik lehet a világszerte legnépszerűbb/legtöbb ember használt full flash site vajon? Valaki megnézi mondjuk Alexa-ban (tudom nem pontos), hogy van-e ilyen és hányadik? Meg mondjuk magyar szinten is meg lehetne nézni.

  15. sztahanov on január 14th, 2008

    Ne hallgass el :-)
    Az a szép, ami funkcionális :-) Az ergonómiának az az értelme, hogy hatékony legyél. (A divat más dolog, egyrészt kifejezel vele valamit, amit a ruha tiszta funkcionalitásával nem tudsz, másrészt segít neked a vadászatban, mert a másik nemnek megakad rajta szeme, tehát VAN FUNKCIÓJA a formának! Nem önmagáért van!)

    Ja, és flashtelen webszájt is lehet nagyon szép.

    Még egy és eldugulok: halálra idegesít, amior megpróbálok egérgesztussal becsukni egy ablakot a böngészőben és _nem sikerül_, mert flashben van, ahol ugye a jobbklikk is használhatatlan, ááááá!!!! Miért, istenem, miért?

  16. gina on január 14th, 2008

    @sztahanov
    “Az a szép, ami funkcionális :-)” Alapvetően én is olyan vagyok, hogy próbálok használható dolgokat tervezni (több kevesebb sikerrel, várom Torn-t hogy leoltson :D), amin mindent meg lehet találni, mert kb agyfaszt kapok az olyan oldalkatól, amin keresnék valami de nem találom, mert “sok”.

    “A divat más dolog, egyrészt kifejezel vele valamit, amit a ruha tiszta funkcionalitásával nem tudsz”
    Én sajnos nem tudok elválasztani a divatot és a designt, ugyan az a sík mindkettő. Ha egy designer tervez egy odabszós portfolió oldalt azzal mit tud kifejzeni? Hogy ő márpedig olyan kreatív hogy össze tud rakni egy ilyent. Egy formatervező mit tud kifejezni egy szépen kitalált tárgyal? Nem szeretem én sem a csicsát, de sztem a flash=csicsa azért eléggé sarkos kijelentés.

    Ha maradunk a shopcompositionnál, ők is kifejeznek valamit ezzel a megoldással(és most vonatkoztassunk el attól hogy ez jó mondanivaló vagy sem, illetve nem csak a flash oldara gondolok hanem a szerintem nagyon szép designra is): azt hogy a termékeik egy hype mámorban élő fogyasztói csoportnak szólnak, akik vannak annyira nagyképűek hogy szeressék ezt a legtöbb embernek első látásra használhatatlan oldalt (azért én remélem nem esem ebbe a hibába :D)

  17. gina on január 14th, 2008

    @Longhand ha nem megy ki a fejemből utána nézek!

  18. gina on január 14th, 2008

    @Rabbit ebben a tabos dologban totál igazad van, de van arra is alternatíva ha össze akarsz hasonlítani több terméket. A Nokia oldalán a készülékeknél, illetve a Vodás készülékkeresőben is van egy olyan funkció, hogy kiválasztasz x készüléket amit össze tudsz hasonlítani, kb annyit kell kattintani hogy kijelölöd amire kíváncsi vagy és bedobod az arra kijelölt helyre. Az egész nincs több fél percnél. Nyilván nincsenek hozzá szokva az embereke az ilyen megoldásokhoz, de ha reálisan végig gondolod (vagy ki is próbálod), akkor szerintem te is egyet fogsz érteni azzal ,hogy egyszerűbb ez, mint megnyitogatni x ablakot és szemre összehasonlítani paramétereket, keresgélni stb. És pont itt van a lényeg amiről beszélek: hogy ez is egy olyan megoldás, ami nem egy sima html, viszont lerövidíti azt az időt, amit az információ megszerzésére szánsz=ergo hamarabb tudsz vásárolni. Nyilván nem alkalmazza minden oldal ezt a megoldást, de létezik!

  19. Konrad on január 14th, 2008

    Én rendszeresen belefutok ebbe a kérdésbe, amikor website-ot tervezünk az ügyféllel. Az a tapasztalatom, hogy igenis van szerepe (oké, lehet szerepe) a flash-nek, de inkább kiegészítő legyen.
    Pár példa: a designelemek egy része bátran legyen flash, de a navigáció és a szövegek már ne. Ha a cég neve, logója flash, akkor valahol (akár eldugva is) legyen azért ott nem flash-ben legalább a név.
    Olyan oldalakon, ahol terméket kell bemutatni, magyarázni kell valamit sokkal jobb a flash, mint bármilyen más beágyazott videómegoldás (mert azok még inkább rendszerspecifikusak).
    A designer felelőssége pont az, hogy megtalálja a megfelelő kompromisszumot a felhasználói élmény és a használhatóság között. Azaz úgy legyen élmény, hogy közben a funkcionalitás nem csorbul.

  20. Konrad on január 14th, 2008

    Nem írtam a full flash site-ról. Van néhány eset (nem sok), amikor símán lehet jó egy full flash oldal. Ezek az olyan oldalak, ahol a tartalom minimális, a kép (és esetleg hang) “ad el”. Tipikusan ilyen egy terméksite, ahol leírás sem kell. Ilyen lehet egy fénykép portfolió. Ilyen lehet bármi olyan célú weboldal, amelyik nem akar közvetlenül értékesíteni és nem kellenek a beeső látogatók (mert pl. rövid ideig él és addig is erős kampány támogatja). De akkor is jó a full flash, ha fontos, hogy a címlapon kezdje a böngészést a felhasználó.
    De abban a pillanatban, ahogy eladni akarunk, ahogy szükség van a hatékonyság mérésére, látni akarjuk, mit csinál a felhasználó, nem akarunk kizárni senkit, felejtsük el a full flash megoldást.
    Ha pedig azt szeretnénk, hogy mobilon is látható legyen a tartalom, akkor a flash teljesen teret veszít…

  21. Longhand on január 14th, 2008

    Konrád utolsó hozzászólásával teljesen egyetértek, szerintem nagyon jól közelíti meg, hol lehet jól használni ezt a fránya flasht. :)

  22. Longhand on január 14th, 2008

    (off: egy submit-to-comments plugint lassan érdemes lenne applikálni Gina ;) )

  23. jax on január 14th, 2008

    Szerintem meg 2008-at írunk, és ha valaki nem tudja hogy mi az a flash amitől nem megyen az oldala, csak fogja magát és ügyesen rákattint a flash player letöltése linkre amit ilyen esetben kirak az ügyesen megírt beágyazókód. Nem egy módja van annak a detektálására hogy a kliens gépén milyen player vagyon. Nem hiába terjedt el nagyobb ütemben, mint a java! Még egy hülye iwiw-es banner se készül ma már nagyon másban, úgyhogy eléggé szemet szúró ha ott valami üresség van. Már pedig reklámokba elég sok pénzt ölnek a reklámoztatók, nyílván nem örülnének neki és nem vállalnák be az 1-2 hetes jelenlétet egy flash bannerrel amiért fizettek x darab ezrest, ha nem bízhatnának abban hogy a célközönségnek nem fogja látni!
    Azt a felhasználót aki leragadt a “szöveges üzemmódos” netezésnél úgysem tudom meggyőzni a csilli-villi oldallal, mert nem fogja érdekelni. Következésképp nem is fogja megnézni. Szóval a kérdés ezen felét ezzel letudnám, jöjjön a többi! :-)
    Persze léteznek jó full flash-es oldalak, még ha a fentebb említett első 2 linkből egyik se jön be igazán. Az első-t azért is jó hogy beraktad, mert az ilyeneket kifejezetten utálom, és 2mp.-en belül elhagyom. Kezdhetném azzal hogy homályosak a betűk, és a lassú képletöltés miatt nem úgy tűnt hogy itt fog még valami történni a klikkelés után, de kivártam. Szerintem webshop nem flashbe való, nehézkez és esetlen a navigáció, és ha vásárolni szeretnél valamit baromira nem akarod végigvárni míg lepörög az animáció. Rövidrefogva a szót, ott ahol nagyobb tartalmat akarsz eladni, csak kis mennyiségben érdemes lehet eltűrni.

    Szóval navigáció mindenek előtt:
    http://www.airtightinteractive.com/projects/related_tag_browser/app/

    szép, ötletes oldal alatt meg inkább valami ilyesmit értek:
    http://www.fantasy-interactive.com/index.asp

    vagy pl. szintén a Fi által készített Road-Runner portált:
    http://www.rr.com/flash/index.cfm?division=73

    Az OpenLacika meg talán csak programozóként nem érdekel, így ahhoz inkább nem szólnék semmit.
    Amit elsősorban tudnék ajánlani az a
    http://www.programmableweb.com/
    ill. társai, itt aztán van flash-es cucc dögivel amit lehet fejlesztgetni…

    Optimalizálni meg talán könnyebb sitebuilder szempontból flash-re mint egy css-t vagy html-t 50 féleképpen értelmező böngészőhalomra, de legalábbis kevesebb munka! :D Persze az is lehet hogy csak fáradt vagyok és hülyeségeket beszélek, megyek és alszom!!!

  24. sztahanov on január 15th, 2008

    (Fullflashszájtokról van ugye szó, nem flash elemekről egy szájton.)

    A divat és a dizájn szerintem nem szinonímák :-) A divat az egy nemfunkcionális tényező, ami hat a dizájnra. A divatnak csak ott van létjogosultsága hatni, ahol az általa közvetített plusz üzenetnek helye van -> funkcióvá válik (erre volt az öltözködés a példa). Vagy a portfolió, annak még éppen az a feladata, hogy megmutassa a dizájner kreativitását/trendkövető képességét, tehát itt az a funkció, nem igazi példa.

    A shopcomposition üzenete. Na. Amikor eljutok a szájtra, és rákattintok az egyetlen logikus pontra, az áruválasztékra, akkor fájdalmasan lassan, animálva kezdenek előjönni a termékek valami nehezen navigálható rendszerben (én közben az ujjaimmal dobolok). Ezzel azt az üzenetet sikerül közvetítenie nekem, hogy az én időm és az én akaratom le van szarva, ezen a szájton egyetlen dolog fontos, hogy valami általa esztétikusnak gondolt megjelenítésben legyek muszáj végigszenvedni a célomig.

    Nézzük ezt messzebbről. Leegyszerűsítem és általánosítok, de nem durván. A weben tipikusan eladni akarnak flash-sel, tehát az értelmes szolgáltatások normál weboldalak, azok pedig flashek, ahol az információt igyekeznek eltitkolni vagy kontrollálni. A flash arról szól, hogy a szájt megpróbálja ráderőltetni az elképzelését, hogy úgy lásd, ahogy ő akarja, véletlenül se juss hozzá azokhoz az információkhoz, amikre kiváncsi vagy, véletlenül se tudjál más utakat bejárni, mint amire ő gondol. Konkrét termékinformációt sosem fogsz flashes szájton találni, mert sokkal inkább imidzs-, brand- és főleg kampány-, mintsem információcentrikusak, az ügynökség tervezi őket (hazugságra vannak berendezkedve, igen). Az eladó vezérli őket (élve a flash adta rengeteg korlátozással), a jó termékszájtokat pedig a vevő. A tudatos vevő tudja, mit akar. Ezért azok funkcionálisak, mert ott a látogató akar valamit, és elmegy, ha nem találja meg. Ergo ezek normál weboldalak, ahol az eszköztáram működik, ahol kiismerem magam, amit átlátok.

    Többször írod, hogy flashben _is_ meg lehet csinálni dolgokat extra munkával. Ami a normál oldalakon megszokott, alap, munka nélkül létezik, azt a flasholdalakon (ha nem is mindig, de sokszor) elő lehet állítani. Persze, azért fog dolgozni az a sok ember, hogy ezt a bázist előállítsák? Nem, nem fognak, a gyakorlatban soha nem csinálják meg ezeket a (drága) köröket, hanem éppen a különbözőségre játszanak rá, és erénynek tartják azt az elképesztő ostobaságot, hogy pl. máshogy kell kezelni a szkrollbárt, mint egy normál oldalon. Úgy gondolják, ők jobban tudják a felhasználónál, hogy ő mit szeretne/fog ott nyomkodni és hogyan. Na persze.

    Elnézést a vehemenciáért, de a flasht tűzzel-vassal :-)
    Ajánlott olvasmány: http://www.useit.com/alertbox/20001029.html

  25. jax on január 15th, 2008

    :))))))) Sztahanov, ha ezt most nekem írtad rossz helyen kopogtatsz, de van amiben egyet értünk. A full szó mint olyan a bejegyzésben csak példaként szerepel a legvégén…

    A cikket ismerem, de amit írnak benne az nem a flash hibája, hanem a tervezőé aki intro-s pörgős-villanós-jobbra-balra-becsúszós oldalt álmodik meg/erőltet rá a célközönségre.

    Normál munka vs. extra munka egyik sem kötelező, de ha már a scrollbar-t említed… azt ugye a design-er álmodta meg, hogy olyan legyen, másképp mozogjon, csillogjon-villogjon? De ha már bíborrózsaszínben álmodta meg, nem támaszkodhat a “szent tervező” a microsoft-os scrollbar-buzerálós css-jére, mivel az biza van olyan genya, hogy csak explorerben hajlandó működni. :)
    Hogy mennyire nehéz flash-t / html-t programozni a programozó dolga legyen, ne a design-eré. A web már csak ilyen. Html-ben pl. még egy egyszerű elem “dotted” border-ja sem egyforma 2 böngészőben, arról nem is beszélve hogy paddingal kombinálva már az egyikben szélesebb lesz a doboz elem a másikban nem. A “copy-paste jellegű én már tudok html-elt programozni” jellegű emberek meg könnyen beleszaladhatnak egy-két durva hibába, a w3c meg feladja nekik az utolsó kenetet. Persze ettől független a flashnek is ugyanúgy megvannak a saját maga kis hibái, sajnos 100%-osan tökéletes programnyelv nem létezik.

    Multimédiás dolgoknál viszont nem nagyon tudnék mást elképzelni, ennek ellenére még a mai napig is találni a neten olyan elvetemült oldalt ahol embed-elve vagyon az az “intro.wav” :D
    Azért egy kis stat:
    http://www.adobe.com/products/player_census/flashplayer/

  26. gina on január 15th, 2008

    @sztahanov

    “Elnézést a vehemenciáért, de a flasht tűzzel-vassal :-)”

    Engem nem zavar a vehemenciád, sőt, pont hogy kíváncsi vagyok ki hogy látja ezt, egymástól tanulhatunk a legtöbbet.

  27. Bártházi András on január 15th, 2008

    Huh, későn érkeztem. Rabbit, Sztahanov, Longhand és Konrád mindent elmondtak, amit el lehet mondani. Flash oldalak kapcsán max. a brosúra jellegű oldalakat tudom elképzelni full flash-es oldalként, ergo pl. ennek a sitenak a “gyökerében” található Gina referenciái Flash oldal teljesen helyén van és nekem bejön. Egy webáruháznál hiába lesz látványos, nem tud annyi usability többletet nyújtani, mint amennyit elvesz (képek lementése, adott termékek oldalának páromnak elküldése, stb.), ez pedig gond. A szokatlan, nem átlagos interfész is jellemzően hátrányként jelentkezik, mert a felhasználónak meg kell ismerkednie vele. AJAX-os, vagy inkább mondjuk úgy, hogy JavaScriptre épülő oldalt is jól el lehet cseszni, tehát fontos az is, hogy a technológia adta lehetőségeket jól használjad fel, és a végeredmény felhasználóbarát, használható, átlátható, funkcionális, és “ennek ellenére” szép legyen. Uff.

  28. pp on január 15th, 2008

    “@pp a Laszloból lehet dhtml-t is generálni ahogy azt pl a demos oldalon meg is tudod nézni. Innentől mik azok a további kifogások amik felmerülnek? (bár gondolom nálad pont van egy csomó para a linux miatt amúgy is :(”

    Linux nem para flash miatt. Csak azok a cuccok nem jönnek be amik a legújabb flash playert szükségeltetik.
    A kifogásaim röviden: Ha azért csináljuk így, hogy használhatóbb legyen, akkor legyen használhatóbb.

    Naptárnál pl. dupla klikkel tudjak új eseményt létrehozni. Odanézek az adott napra, odahúzom az egeret önkénytelenül. Had akciózzak már ott! Ne kelljen arrébb húznom, arrébb néznem egy másik helyre/gombra, hogy aztán újra keressem, újra húzogassam.

    Ami zavar engem a flash-ben az az, hogy

    1) a felhasználói szokásaimat meg kell miatta változtatnom. Tipikusan az egérgörgő nem működik a flash-es ablakokban, pedig működhetne, mert a falsh lenyeli ezt az eseményt, hisz ezért nem lehet legörgetni a fő ablakot, ha egy flash mozin van éppen az egérkurzor. De lásd sztahanov kirohanását. ;)
    2) egy rosszul/hányavetin megírt flash leülteti a gépem és zabálja az erőforrásaimat. Nekem a minimum, hogy 10 tab van nyitva, de van amikor 30-40 is. Ha mindegyiken van 4-5 flash csoda akkor bizony meghal a gépem. Ezért meg nem vagyok hajlandó egy erőgépet vásárolni, marad az adblock.

    A flash eszköz legyen ne a cél!

    Szeretem flash-ben körbeforgatni a terméket(telefon, auto stb.)
    Szeretem a flash-es játékokat ;) Szeretem a flash-es video lejátszót.
    Szeretem, hogy van pici flash, amivel egyszerre több fájlt is feltölthetek.

    Szóval a flash-nek meg van a helye.
    A tanarurkerem.hu-n végül is a flash/flv player mellett tettem le a voksomat, mert mindenhol van(64 bites Gento linuxon csak körülményesen, de ezt lenyelem), elfogadható hang/kép minőség kis fájlméret esetén, open source termékekkel előállítható könnyedén. (csak rögzítem, feltolom és már megy is.) Szemben minden más videós formátummal, mert amit “mindenki” lejátszik az iszonyat nagy.

    A folyamat vége egy döntés volt a flash mellet, nem pedig úgy indultam el, hogy: “Akkor legyen a flash, hogyan csináljuk?” Ez a szemlélet pedig a felvetésed létjogosultságát kérdőjelezi meg számomra. A falsh nem barátunk, de nem is az ellenségünk. Nem kell gyűlölni a flash-t, hanem ha szükséges használni kell.

    pp

  29. gina on január 15th, 2008

    @pp persze, értelek, és elmondom mégegyszer, hogy én nem azt kívántam ezzel a posttal mondani hogy full flash,hanem kíváncsi voltam mi az a határ ami még tűrőképességen belül marad mindenkinek(meg ugye még több más dologra is, de a legtöbben erre reflektáltak).

    Ha összeségében nézem kb mindeki ugyan oda lyukadt ki: flash lehet jó, ha olyan maga az oldal (portfólió,brand site stb). de amúgy maximum elvétve, widget formájában fogyaszható, mert a legtöbb esetben már igényli hogy a megszokott felhasználói szokásoktól eltérő dolgokat csináljunk.

  30. sztahanov on január 15th, 2008

    @jax, nem, igazából már elküldtem, amikor észrevettem, hogy van még egy komment előtte, szóval az addigiak ismeretében.

    Egyébként meg ha van egy olyan rendszer, ami ‘támogatja’, hogy a benne fejlesztők vackul csináljanak meg dolgokat, az bezony a rendszer hibája. (Nem vagyok feltétel nélküli Nielsen-fan, ráadásul ez egy 8 éves cikk, csak ez a referencia.)

    @pp, ezt már nem is mertem írni, hogy amikor azt veszem észre, hogy tíz perce baromi hangos a ventillátorom, akkor szinte ziher, hogy valamelyik fülben egy jól sikerült flashbanner gyúr izomra :-)
    Amúgy ha nem lenne Flash, nem lenne BiggestBrain sem, szóval a maga helyén rendben van, igen :-)

  31. gina on január 15th, 2008

    @sztahanov ugyeugye :D már vártam hogy eszedbe jut-e :D

  32. sztahanov on január 15th, 2008

    Viszont a Monkey Kickoff megintcsak egy súlyos érv a Flash sóval való beszántása mellett!

  33. gina on január 15th, 2008

    @sztahanov Traveler IQ ? vagy, és hát ez áll az én pici szívemhez a legközelebb: Texas Holdem póker? mivel tölteném magányos estéimet ha nem ezzel ? :D

  34. sztahanov on január 15th, 2008

    TravelerIQ mellette, Texas Holdem… hát, inkább semleges maradok :-)

  35. KarrierExpressz on január 15th, 2008

    Gina,

    Wooow…

    Amit írsz, és ahogy, irigyellek…

    Nos de félre a tiszteletköröket!

    Természetesen több oldalról is megközelíthetjük a dolgot. Annak ellenére, hogy csak az önmagért a látogatottságért való SEO-t, nem tartom elemi fontosságúnak. Persze ha adsenze-re hajt az oldal a vagy egyéb reklám bevételekre, akkor jó az extra SEO tuning.
    Bár a nagy látogatottságot valamilyen, közösségi oldal építése sokkal hatékonyabban szolgálja, pl.: tartalom megosztás (link, video…) a kapcsolatépítő oldalak (iwiw…).

    Flash manapság kevésbé SW probléma miatt aggályos, inkább a SEO szempont, mert ugye a keresők csak statikus linken találnak tovább, a flash az pedig dinamikus. Továbbá flashben leírt szöveg sem optimalizálja az oldalt.
    Ami a „lár púr lár” flash ellen szól, hogy gyakran rontja a funkcionalitást, a kezelhetőséget.
    Mire gondolok? – nehéz megtalálni, és értelmezni a menüket, sőt még adott esetben az egyetlen „Belépés” gombot is nehéz megtalálni.
    Jó jó… léteznek fukncionalitást nem csorbító oldalak, pl.: néhány olasz lakberendezési oldal is ilyen.
    Én személy szerint üzleti, szempontból közelítem meg a dolgot:
    1. legyen egyszerű, letisztult, átlátható, és könnyen bejárható, ( max 3 mélység a keresők miatt)
    2. ne legyen sok látogató, csak annyi-amennyit ki tudok szolgálni, de ezek a látogatók minél potenciálisabb vásárlóim legyenek
    3. felhasználói élmény kell! De, ne menjen a célunk rovására. Azaz ami felesleges az árt a célunknak. Akár értékesíteni, akár egy galériát akarunk csak megmutatni, minden mondom MINDEN a célt szolgálja!
    4. Apropó Amazon.com: kötelező olvasmány Robert Spector Amazon.com című könyve!

    Üdvözlettel:

    Taubert István
    Karrier Tanácsadó

  36. KarrierExpressz on január 15th, 2008

    LongHand,

    “Olyan jellegű oldalaknál, ahol a keresőkből érkező forgalom nagyon fontos szempont - webshopok kiemelten ilyenek, szerintem bűn beáldozni a tartalmat a flashnek (pláne ha full flash megoldás, mint a shop composition)”

    Egy valóban jól működő webshop nem túl jó példa azt felesleges agyon flashelni, hisz amúgy is sok fotó miatt így is lehet kritikus a letöltés. Fontos a termékleírások és infók keresők által megtalálhatók legyenek, a főoldalról nem is beszélve.
    A felfuttatás E-Targettel, AdWords-el illetve egyéb PPC hirdetéssel felfutathatók.
    A partner programokkal remekül menedzselhetők!

    Üdvözlettel:

    Taubert István
    Karrier Tanácsadó

  37. Longhand on január 16th, 2008

    Van egyébként 3 doboz eladó Karrier kapszulám féláron, ha érdekel valakit.

  38. sztahanov on január 16th, 2008

    @Longhand: de szemét :DD

  39. Longhand on január 16th, 2008

    @sztahanov:
    Kérem moderálja magát uram!

    Longhand
    Karrier kapszula viszonteladó

  40. KarrierExpressz on január 16th, 2008

    LongHand

    Nekem is elég hosszú a kezem….

    :))

    Üdv: István

    ui.: de azért nincs harag ugye? ;)

  41. Longhand on január 16th, 2008

    Ezt Ginától kérdezd István, részemről miért is lenne! :)

  42. KarrierExpressz on január 17th, 2008

    LongHand,

    OK!

    Gina?!

    Más:
    Ne haragudjatok, valóban remek probléma felvetés…
    És mi lett belőle, egy valóban „funkciótlan” szócséplés, ahol senki nem győz meg senkit…
    Sajnálom…

    Szerintem flash ide, magán vélemények, oda…
    A lényeg, hogy bármit jelenítesz meg, nem menjen a célod kárára. Lehet a célod az értékesítés, a hírlevél feliratkozás, kapcsolatvétel, információ átadás, önkifejezés, önmegvalósítás….
    Tehát minden ami, akadályozza a célod elérését az árt. Hellyel- közzel az idő túllépte a csicsás oldalakat, a letisztultság néha már az „ipari kivitel” a profi cucc.

    - a SEO, az AdWords, a DM ne hozzon annyi látogatót, ami megeszi a szervered sávszélességét
    - a kép ne ölj meg a témát, a háttér ne „rondítsa” a galériád…
    -…

    Egy weboldal, bármi is a célja az egy „vállalkozás” egyfajta önmegvalósítás, több ponton is Ginaval értek egyet.

    Üdv: István

  43. gina on január 18th, 2008

    @KarrierExpressz köszi a bíztatást :) nem értettem Longhand mért írta hogy tőlem kell megkérdezni h van-e harag, nem hagzott el szerintem semmi rossz, szóval minden a legnagyobb rendben.

  44. KarrierExpressz on január 20th, 2008

    Gina,

    Remek a portfoliód, igazi nagyágyúknak dolgozol!

    Nem gondolkodtál valami igazán nagy durranáson?

    Nem arra gondolok, hogy Go West, mint “BizBigyó”!

    Ahogy látom nem kell tége biztatni! ;)
    Sok sikert!

    Üdv: István

  45. egiroka on február 7th, 2008

    A Flash+Coldfusion pároshoz fűztem nagyon sokáig reményeket, aztán hamar beleütköztem a problémákba.
    Alapos körülnézés után 2-3 hónap tanulással át tudtam állni a ASP.NET/MSSQL/Silverlight-ra
    Egyelőre a korlátait nem látom, csak a nehézségét.
    Egyre inkább hiszem, hogy ez a jövő: mint alkalmazás halál stabil és robusztus, mint kreatív vizuális felület, nagyon kellemes, és mindent el lehet vele követni, amit csak designer elképzel.
    A Silverlight még nem egy érett termék, de néhány év…. egy biztos, hogy “meg fog komolyodni” a szakma, mert itt már tényleg csak elmélyült és átfogó tudással lehet csak labdába rúgni-

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

  • RSS feliratkozás

  • Mi ez az oldal?

    Jártam valahol, láttam valamit, megosztanám, elvenném, felhívnám rá a figyelmed. Valami és bármi designról, webről.

  • Állások a Munkák.org-ról